Mida rohkem aega edasi, seda rohkem inimesed pööravad tähelepanu digitaalsele maailmale ning selle pakutavatele võimalustele. Sageli räägitakse digiturundusest kui eraldi turunduseliigist, kuid mida aeg edasi, seda rohkem turunduse all mõeldaksegi digiturundust. See aasta ei ole kindlasti erand – ka see aasta on oodata turundusmaailmas palju uusi digitaalseid muutusi ja trende, millele ehk varem nii palju tähelepanu ei pööratud.
2021. aasta oli digiturunduses omajagu põnev aasta. Sotsiaalmeedia kasutus on suurem kui kunagi varem, eesotsas Facebooki ja TikTokiga. Kiiresti populaarsust kogunud lühivideod ja postitused, kust saab vaid ühe nupuvajutusega osta – need on vaid mõned uued muutused ning palju uusi põnevaid lahendusi tuleb pidevalt peale. Siit leiad 2022 aasta trendid digiturunduses, millel kindlasti silm peal hoida ning millega müüki kasvatada veelgi
Ilma videota enam läbi ei löö
Kas teadsid, et läbi mobiilseadmete tarbitakse videoid üle 80%? Kui soovid oma sihtrühmale anda edasi sõnumit, mis jääks ka meelde, siis kasuta selleks videot. Videod on esiteks palju põnevamad ja meelelahutuslikumad kui pildid ning tänu sellele jääd oma brändiga ka tarbijale meelde – seda muidugi siis, kui video sõnum on selline, mis Sinu sihtrühma kõnetab.
Kuna inimeste tähelepanu hajub tänapäeval kiiresti, siis tasub just panustada eelkõige lühikestesse videotesse. Selleks sobivad ideaalselt Instagram storyd, reels, TikTok videod, YouTube shorts jne. Läbi lühivideote saad anda oma sõnumi edasi kiirelt ja lihtsalt nii, et inimeste huvi jääb püsima.
Wyzowl on iga aasta läbi viinud küsitlust, uurides tarbijate ja ka turundajate videote kasutust, kasutavaid kanaleid ja kulu nii rahalises kui ka ajalises võtmes. Kokkuvõtvalt võib öelda, et:
- videote kasutamine on turundajate seas olnud prioriteetne ning on plaan see aasta seda kasutada veelgi enam.
- COVID-19 pandeemia on silmnähtavalt tõstnud videote populaarsust.
- turundajad näevad aina enam tulemust videote kasutamisel – see on tõstnud märkimisväärselt erinevates kanalitest liiklust, müüke ja sihtrühma haaratust.
- tarbijad jätkavad videote vaatamist brändidega tutvumiseks.
- tarbijad soovivad videosi isegi veel rohkem näha. Peaaegu üheksa inimest kümnest teatas, et soovivad 2021. aastal näha rohkem brändide videoid, mistõttu on video suurepärane tööriist müügivihjete genereerimiseks ja brändi teadlikkuse tõstmiseks.
Just need ongi põhjused, miks peaksid oluliselt oma turundusstrateegiat kohandama just lühivideotesse. Nüüdseks on võimalik lühivideosi teha kõikides peamistes sotsiaalmeedia platvormides – nii YouTube, Facebook, Instagram, TikTok ja ka mujal. Nii leiad alati oma õige sihtrühma üles vastavalt kanalile.
- Panusta videodesse – nii Youtube, Facebooki, Instagram Reelsi, TikToki ja vajadusel mujale
Personaliseerimine
Efektiivse turundamise jaoks peaksid tähelepanu pöörama ka sellele, et õige sõnum jõuaks õigel ajal õige inimeseni. Samas võib selle “õige” leidmine olla keeruline – kuna selle õige leidmiseks on meil vaja andmeid ja infot, siis eelmisel aastal toimunud muutused (näiteks iOSi privaatsus muudatused) võivad muuta selle keeruliseks. Sellest on siin hiljem ka juttu.
Üheks heaks näiteks, kuhu personaliseerimine liigub, on Optimizely. Selle tööriista abiga saad muuta kodulehel reaalajas muutuvaks nii, et see vastaks alati sihtrühma vajadusele.
Lihtsam klienditeekonna kaardistamine
Mida rohkem me tunneme, et keegi mõistab meie vajadusi, seda rohkem kaldume usaldama oma probleeme neile. Kui oskad pakkuda kliendile isikupärastatud kogemust, annab see talle teada, et mõistad tema valupunkte. See muudab kogu klienditeekonna kaardistamise kordades lihtsamaks ja see omakorda aitab muuta ostuprotsessi kiirelt tehinguni. Selle suhte loomisel õpib klient Sinu soovitusi usaldama ja pöördub tõenäolisemalt ka edaspidi Sinu poole, kui tal on tekkinud vajadus, mida oskad ettevõttena rahuldada. Vastavalt sellele saad luua ka reklaamtekste ning muid olulisi materjale, mis kõnetaks õiget kliendirühma õigel ajal.
Suurenenud klientide lojaalsus
Kas teadsid, et 65% ettevõtte tulust tuleb klientidelt, kes on varasemalt juba Sinu teenust kasutanud? Isikupärastamine võib aidata võita ka teie klientide lojaalsust. Rohkem kui 40% tarbijatest väidab, et neile meeldib saada korduvaks kliendiks ettevõttes, mis pakub isikupärastatud ostukogemust. Lisaks pea 80% klientidest edaspidi ainult ostavadki sellelt ettevõttelt, kes nende usalduse on võitnud. Miks peakski inimene leidma aega kellegi uue otsimisest, kui tema usaldus on juba võidetud Sinu ettevõtte poolt? Selleks peaksidki pöörama tähelepanu sellele, et Sinu sõnumid oleksid usaldusväärsed ning aitaksid lahendada probleeme, mida Sinu kliendid tunnevad.
Selleks hoia pidevalt silma peal oma Google Analyticsi andmetel. Palju inimesi Sinu veebis käib? Palju nendest tulevad Sinu veebilehele uuesti? Palju külastajatest sooritavad ostu? Palju neist teevad ka hiljem veel oste?
NB! Vaata ka Google Analyticsist oma andmeid ja korduvkülastuste ja -ostude arvu.
Parem turundusinvesteeringu tasuvus
Isikupärastatud turundus on traditsioonilisest reklaamist kordades kuluefektiivsem strateegia. Kui paned jooksma reklaami, pole mõnel protsendil reklaami nägijatel toote vastu isegi huvi. Nii on investeeringutasuvus (ROI) on piiratud. Isikupärastatud soovitused võivad aga suunata kliente ostma, sest nii juba tead, et klient Sinu toodet vajab. Peaaegu pooled küsitletud ostjatest tegid impulssostu brändi soovituste põhjal ja 85% neist inimestest olid oma ostuga rahul.
Sihtturundus ehk conversational marketing
Conversational marketing ehk sihtturundus on kliendikeskne lähenemine, mis haarab klienti suhtlusesse kaasa. Sellest on saanud turundajate peamine strateegia, mis aitab hoida tarbija seotust, parandades samal ajal klienditeenindust ja tõstes käivet. Selle turundusviisi vahenditeks ongi näiteks live chatid, chatbotid ja äpid, kus saavad ettevõtjad oma tarbijatega otse suhelda. Samas võivad selle alla käia ka telefonikõned ja e-mail, siis tänapäeval on siiski kõige populaarsemaks suhtlusvahendiks ikkagi sõnumite saatmine.
Selle turundusviisi plussideks on see, et oma veebilehe külastajatega suhtlemine võimaldab tagada paremat klienditeenindust ja kogemust. Vastavalt klienditeekonnale saavad turundajad sõnumit kohandada ning kiirelt ka ise leida täiendavat infot juhul, kui kliendi küsimusele kiiresti vastust ei leia. Just eelnevalt mainitud teekonna pärast on nüüd turundajatel ja ettevõtjatel veel parem võimalus inimesi läbi müügitunneli suunata. Näitena saame tuua Domino Pizza – https://anyware.dominos.com/
Push notifications
GDPR-i ajastul, kus kliendid ei soovi sõnumeid või meilile, millele nad luba ei ole andnud, toimivad push notifications suurepärase alternatiivina, kuna need toimivad loapõhise turunduse põhimõttel. Push notifications on lühisõnumid või teated, mida kuvatakse kasutaja mobiiltelefonis või arvutis, mis kutsuvad kasutajaid midagi ette võtma – näiteks ostu lõpuni sooritama või midagi muud. Ära unusta, et Sinu kliendid on hõivatud inimesed, kes tõenäoliselt unustavad, et oled neile paar päeva tagasi andnud meili teel märku heast pakkumisest või hoopis ostu, mille nad peale toodete valimist ostukorvi ära unustasid
Kui soovid, et nad oleksid kursis viimaste teie pakutavate pakkumistega või soovid neile tuletada meelde tooteid nende ostukorvis, võivad need teated olla suurepärane viis suhtlemiseks. Kuna e-kirjade lugemine ja avamise määr langevas trendis, võivad sellised märguanded olla ettevõtetele suurepärane viis kasutajatega suhtlemiseks ja enda meeldetuletamiseks.
Nende märguannete eeliseks on see, et saad ettevõtjana mugavalt ise sõnumit ajastada ja isegi kohandada seda olenevalt olukorrast ehk personaliseerida. Näiteks saab ostukorvi hüljanud klient meeldetuletuseks märguande, samas kui klient, kes pole äppi pikemalt ostlemiseks kasutanud, saab endale asjakohaseid pakkumisi. Samas võivad sellised teated muutuda aga tüütuks, kui seda ei tehta õigesti või tehakse liiga sageli.
Selleks, et neid märguandeid ka oma turundusstrateegias ära kasutada, peaksid kasutama ka häid tööriistu, mis seda mugavalt teha võimaldavad. Näiteks on PushEngage selleks parim tööriist turul. See võimaldab pärast veebilehelt lahkumist külastajatega lihtsalt läbi teavituste ühendust võtta. Seda saad seadistada nii, et see saadaks automaatselt märguandeid või ka just siis, kui ise parasjagu soovid. Seda on ülimalt lihtne seadistada ning on see ideaalne lahendus nii algajatele kui ka edasijõudnutele. PushEngage pakub võimsaid funktsioone, mida turundajad armastavad – A/B testimine, automaatika, nutikad meeldetuletused, juba optimeeritud kampaaniad, interaktiivsed sõnumivalikud ja palju muud.
Loe ka teiste tööriistade kohta lähemalt siit.
Sotsiaalne kaubandus ehk social commerce
Sotsiaalne kaubandus tähendab põhimotteliselt e-kaubanduse ja sotsiaalmeedia koostööd. Sotsiaalse kaubandusega tegelevad brändid juba kasutavad sotsiaalmeedia platvorme toodete ja teenuste müümiseks. Kui Sinu ettevõte müüb oma toodet e-poodides, oled tõenäoliselt juba sotsiaalse kaubandusega seotud. Küsimus on aga selles, et kas kasutad kogu sotsiaalse kaubanduse potentsiaali ka ära?Arvestades e-kaubanduse ja sotsiaalmeedia kasvavat kasutamist, on igal e-kaubandusega tegeleval ettevõttel potentsiaali kasu saada. Sotsiaalne kaubandus julgustab inimesi ettevõttega ühendust looma läbi sotsiaalmeedia. See võimaldab klientidel mitte ainult ettevõttega suhelda, vaid annab neile ka võimaluse kasutada sotsiaalmeediat tõhusa klienditeeninduskanalina, kus on võimalik tarbijate probleeme lahendada. Sotsiaalse kaubanduse all mõeldakse ka klientide poolt antud hinnanguid ja arvustusi, kasutajate soovitus, foorumeid ja kogukondi, sotsiaalmeedia postituste loomist, sotsiaalmeedia kontode optimeerimist ja sotsiaalmeedia reklaame.
Lisaks mõtle läbi kas sul on täna Facebooki kataloog ja orgaaniline pood Facebooki lehel tehtud ning läbi mõeldud. Ühe orgaanilise e-poe näitena saame tuua Denim Dream või Breden Kids
Vajad turundusega abi? Digiturundus aitab – võta ühendust
Z-generatsioon mõjutab jätkuvalt turundust rohkem kui milleeniumid
Milleeniumiteks peetakse inimesi, kes on sündinud vahemikus 1981–1996 (praegu vanuses 25–40 aastat). Nad kasvasid üles maailmas, kus kohaneti kiiresti interneti plahvatusliku kasvuga. Tegelikult mäletavad paljud millenniaalid elu enne ja pärast internetti – seetõttu tunnetavad nad ka nostalgiat aja vastu, kui seda veel ei olnud.
Samas Z-generatsioon, ehk 9 kuni 24-aastased, sündisid praktiliselt nutitelefon käes (näiteks iPhone on vaid 14 aastat vana) ja on digimaailmas olnud sees kogu oma elu. Kuna tehnoloogia on alati olnud nende elu osa, orienteerub Z-põlvkond digitaalmaailmas paremini ning lähevad uute digimaailmas trendidega kiiremini kaasa kui eelnev generatsioon.
Samuti on nad tõenäolisemalt kakskeelsed (emakeel + inglise keel, mille õppimine tuleneb sotsiaalmeedia kasutusest) ning nad on liberaalsema mõttemaailmaga, toetades erinevaid kogukondi nagu LGTB+, feministide ja muid liikumisi. Samas olid millenialid need, kes olid tunnistajaks esimestele digitaalsetele muudatustele ja mäletavad, millal Facebook esimest korda sündmuskohale astus.
Näiteks usaldavad Z-põlvkonna kasutajad ettevõtteid vähem ja näevad pigem realistlikku pilti kui idealistlikku. Nad eelistavad reklaame, mis näitavad tegelikke inimesi toodete üle arutlemas, mitte kuulsusi ja meelelahutajaid, kes toetavad mõnda brändi või ettevõtet. Kuna millenialid ootavad kiiresti oma probleemidele lahendust ning seda just internetis, on oluline arendada oma bändi strateegiat nii, et oleksite alati internetis olemas – olgu see siis läbi sotsiaalmeedia, SEO, uute innovatiivsete kanalite või muu kanali.
Mõlema vaatajaskonna ootuste täitmiseks on mobiilie optimeerimine võtmetähtsusega. Kasutaja teekond peaks olema intuitiivne, hästi sujuva ostuprotsessi ja ekraanile sobiva visuaalse kujundusega. Lisaks tuleks veenduda, et klientidel oleks kerge suhelda ja ettevõtte toodet kergelt osta osta ka lisaks e-poele veel erinevate sotsiaalmeedia platvormide (nt Instagram või Facebook) kaudu. Nii saavad kasutajad teie ettevõttega 24/7 suhelda, küsimusi esitada ja teha oste sujuvalt ja kiirelt.
Hübriidüritused on nüüdseks normaalsus
Kui maailma tabas COVID-19 pandeemia, lükati ootamatult edasi või tühistati mitu kuud ette planeeritud üritused ja konverentsid. Virtuaalsetest sündmustest sai uus normaalsus ja me pidime sellega kiiresti kohanema – seda nii ettevõtjad kui ka tarbijad. Üks olulisemaid õppetunde, mida korraldajad võisid õppida, oli see, et kuigi virtuaalsetel sündmustel on kindlasti oma eelised, jäävad füüsilised üritused siiski eelistatumaks variandiks.
Seetõttu on aeg mõelda teist tüüpi sündmustele – hübriidüritustele. See ühendab endas nii füüsilised üritused kui ka virtuaalsed. Näiteks peetakse konverentse nüüd nii, kus inimesed, kes saavad ja soovivad, tulevad ürituse jaoks kohale ning need, kellel ei ole võimalik liituda, saavad ühineda interneti teel. See muudab inimestel üritustel osalemise eriti paindlikuks ning see tähendab ka ettevõtete jaoks suuremat võimalust kaasata inimesi ning selle pealt ka teenida.
Kui oled aga hübriidüritust planeerimas, tasub kindlasti üritus läbi mõelda. Millises keskkonnas üritust plaanid teha? Kui vaatajaid on palju, ega platvorm kokku ei jookse? Kuidas tagad selle, et ülekanne oleks internetis vaatajatele võimalikult mugav? Missuguseid sõnumeid annad, sh turundussõnumeid? Kindlasti ei tohiks tähelepanu jätta ka neid vaatajaid, kes ürituse jaoks kohale tulevad. Seega mõtle alati kõik komponendid hoolega läbi, sest iga üritus aitab kuvada sinu brändi ja jõuda turundussõnumitega kaugemale.
Täpsem digiturunduse mõõtmine on kõie alus
Mõõtmine ja erinevate tegevuste jälgmine on aastaid olnud võtmetähtsusega, kuid nüüd muutub see suurema firmasiseste ja väliste tegurite veelgi olulisemaks. Näiteks on McKinsey uuring toonud välja, et kuni 45% finantsjuhte on keeldunud või andnud osaliselt turundusvahendeid kui pole toodud välja selget kasu. Seetõttu on erinevate turundustegevuste mõõtmine kriitilise tähtsusega.
Täna on Google Analyticsi ja Facebooki pixeli panemine tavapärane, kuid tihtipeale jäetakse hätta nende seadistamisega. Seetõttu soovitame pöörduda ekspertide poole, kes aitavad teil vajaminevad tegevused ära seadistada, et tulemused oleks korrektsed.
Shoppable content – Instagram, TikTok, Facebook
Alates e-kaubanduse leiutamisest aastal 1979 on inimeste ostukäitumine dramaatiliselt muutunud. Varem oli kaubandus seotud ainult füüsilise asukohaga – see tähendab, et kui soovisid näiteks endale reedeseks peoõhtuks ilusat kleiti, pidid minema kaubanduskeskusesse ja läbi käima mitmeid poode, kus võib-olla isegi seda “õiget” ei leiagi. Nüüdseks on maailm muutunud ning tänu uutele tehnoloogilistele lahendustele võime öelda, et kaubanduse all mõeldaksegi juba e-kaubandust. Kuna tänapäeval on enamus inimestel olemas mobiiltelefon, on neil lihtne ligipääs ka e-poodidele. Otsid endale õhtuks kleiti? Võta mobiilist lahti oma lemmik brändi e-pood ning vali sobiv välja ilma, et peaksid oma aega kulutama suurtes ostukeskustes. Paratamatult on veeb koht, kus tänapäeva tarbija praegu elab.
Shoppable content ehk internetis ostetav sisu on mistahes tüüpi sisu (nt videod, artiklid, pildid jne), mis pakub otsest ostuvõimalust ja võimaldab tarbijatel lihtsalt tooteid ostukorvi lisada või vähemalt leida viitavat linki tootelehele, kust saab edasi ostlema minna. See tähendab seda, et näiteks inimene näeb Instagramis pilti naisest, kellel on seljas imeilus õhtukleit ning koheselt saab pildile peale vajutades minna e-poe lehele, kust sama kleidi endale soetada saab. Suure tõenäosusega on ühel päeval võimalik osta kõike, mida telerist või arvutiekraanil nähakse vaid paari nupuvajutusega puldilt.
Suunamudijate turg kasvab kiirelt
Kindlasti ei ole suunamudijate kasutamine turunduses Sulle enam uudiseks. Aina enam pööravad inimesed tähelepanu reaalsete inimeste kogemustele ning soovivad neid kuulda pärisinimestelt. Lisaks saavad aina enam inimesed ka nendest inspiratsiooni ning soovivad ka ise suunamudijateks hakata. Seetõttu kasvab ka nende hulk ning seeläbi ka tarbijate kaasatus nende inimestega.
Kindlasti oled kursis, et TikTok on domineerimas sotsiaalmeedia kanaleid ning enamus suunamudijad kasutavad seda kanalit, et oma sõnumeid edasi anda ning jõuda veelgi suurema sihtrühmani. Kas teadsid, et TikTokis veedetakse igapäevaselt keskmiselt 89 minutit? See on tegelikult väga pikk aeg ning seda suurem on ka võimalus sisuloojatel õigete inimesteni jõuda.
Kui enne pöörati tähelepanu sellele, et suunamudijatel oleks suur jälgijaskond, et ettevõtjad saaksid teda usaldada ja näha tulemust, siis aina enam pannakse tähele ka väiksemaid suunamudijaid, kellel on lojaalne “fännibaas” – suunamudijad, kellel on kindel nišš (näiteks pereblogijad), saavad Sinu toodet edukamalt edasi turundada ja maha müüa.
Eksklusiivne sisu
Ilmselt on tänapäeval väheseid, kes ei oleks kuulnud kasvõi korra OnlyFansist. Kuigi on see platvorm populaarne eelkõige seksuaalse sisu levitamiseks, on tekkinud ka teised platvormid, mis on mõeldud just sisuloojatele. Näiteks so.fa.dog on Eesti juurtega startup, mis võimaldab suunamudijatel ja sisuloojatel luua eksklusiivseid videosi, mis on mõeldud just nende fännidele. Need, kes tahavad olla rohkem kursis oma lemmik sisulooja sisuga, saab osta näiteks kuutasu eest nende sisu, mida saavad näha ainult vähesed. Turundajana tasub seda meeles pidada – äkki saavad sisuloojad olla just seal platvormil olla eriliseks abiks, sest seal pesitseb sihtrühm, mis on just Sinu toodet reklaamiva sisuloojaga eriti “lähedane”?
Privaatsus ja küpsised
Tänapäeval põhineb väga palju turundust andmetel ja analüütikal, mis aitab meil, turundajatel, teha paremaid otsuseid. Pärast iOS 14 uuendust muudab see aga selle veidi keerulisemaks. Peaaegu 30% kõigist nutitelefoni kasutajatest on iPhone omanikud. Peale uuendust on võimalik iga iPhone kasutajal enne rakenduse kasutamist valida, et kas soovib, et rakendus koguks tema käitumist äpis jälgitaks. Näiteks kui inimene valib, et ta ei soovi, et Chrome veebibrauser tema käitumist jälgiks, ei saa turundajad enam aru, mis lehekülgedel on inimene käinud, mis reklaamile vajutanud, kas läbi reklaami teinud ostu, mis on tema jaoks olulised lehed jne. Seepärast peavad turundajad mõtlema hoolikalt, kuidas õige sihtrühmani jõuda ka siis, kui tegemist on iPhone omanikuga, kes ei soovi, et tema käitumist jälgitaks.
Näiteks Facebookis on turundajad rohkem hakanud alternatiivina tähelepanu pöörama lookalike sihtrühmadele. Seeläbi otsib Facebook üles inimesed, kes on sarnased nendega, kes on juba Sinu ettevõttega kuidagimoodi seotud olnud.
Boonuseks – Metaversum on lähemal kui kunagi varem
Allikad:
https://majandus.postimees.ee/7401277/mis-on-metaversum-ja-miks-investorid-maksavad-virtuaalse-maa-eest-miljoneid
https://www.err.ee/1608383333/oliver-laas-mark-zuckerbergi-metaversum
https://www.wired.com/story/what-is-the-metaverse
https://about.facebook.com/meta
https://blog.hootsuite.com/social-commerce/